KOntakt oss

Lurer du på noe angående reisevaksiner? Har du andre spørsmål? Fyll inn kontaktskjema til høyre, så hører du fra oss.

123 Street Avenue, City Town, 99999

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Serengeti.jpg

Gravid på tur?

Gravide skal ikke ha levende vaksiner (BCG, gulfeber, meslinger, røde hunder, levende poliovaksine og levende tyfoidvaksine). Ved Reiseklinikken fraråder vi i utgangspunktet gravide å reise til veldig eksotiske reisemål, graviditet er tross alt det viktigste som finnes. Dersom de likevel velger å reise, tror vi at moren og barnet er mest tjent med at hepatitt A-vaksine og difteri-, tetanus-, kikhoste- og poliovaksine (Boostrix polio) gis. Kikhostevaksine til moren beskytter barnet mot kikhoste før barnet selv kan vaksineres.

Man må uansett ha avklart med sin lege eller jordmor at det ikke foreligger komplikasjoner som tilsier at man ikke bør reise: Hjerteklaffefeil og hjertesvikt, tidligere blodpropp, alvorlig anemi, kronisk lungesykdom, tidligere abort, truende abort eller vaginalblødninger, livmorhalssvikt, tidligere svangerskap utenfor livmoren, vannavgang, feil med morkaken, flere fostre, tidligere svangerskapsforgiftning, betydelige vanskeligheter med å bli gravid og om man er førstegangsfødende over 35 eller under 15 år.

I sydlige land er det økt risiko for fosterskadelige infeksjoner, som toxoplasmose og CMV(cytomegalovirus). Malaria og tyfoidfeber er farligere for gravide enn andre, og fører ofte til spontanabort. Gravide får også av en eller annen grunn lettere malaria enn andre. Ved høy feber er det fare for overoppheting av fosteret, da fostertemperaturen er ca. 1 grad høyere enn morens. Fosteret kan også bli overopphetet ved stekende sol mot en gravid mave. Mange spør om man kan ta malariamedisin når man er gravid. Svaret er da at om man tross våre råd velger å reise som gravid til et område med stor risiko for malaria, er sykdommen mye farligere enn malariamedisinene Malarone og Lariam.

Gå mye under flyreisen

Lange flyreiser og graviditet gir hver for seg økt risiko for blodpropp, og i kombinasjon blir risikoen betydelig. Det er derfor viktig at gravide går mye under flyreisen. I følge IATA’s retningslinjer kan gravide reise med fly inntil svangerskapsuke 36, og kun fire timers flyreiser uten mellomlanding i uke 36 og 37. Fra og med uke 38 er det ikke lov å fly. Ødemer, og sannsynligvis blodpropp kan forebygges ved å bruke elastiske strømper. Se også Blodpropp ved flyreiser.

Gravide skal ikke oppholde seg og spesielt ikke overnatte i ekstreme høyder. Om det ikke er et risikosvangerskap kan man sannsynligvis sove i opptil 3000 moh uten særlige problemer, men ikke høyere enn det, se Altitude Medicine. Turer til toppen av Kilimanjaro er helt utelukket for gravide.

Skal man råde gravide fra å reise?

Dette er et dilemma. Ved Reiseklinikken fraråder vi i utgangspunktet gravide å reise til veldig eksotiske reisemål, graviditet er tross alt det viktigste som finnes. Mange ringer og spør, fordi de har fått vite om graviditeten etter at flybilletten er kjøpt. Billetten refunderes normalt ikke av reiseforsikringen. Dersom reisen ikke allerede er kjøpt og betalt anbefaler jeg å ta ferien innenfor Europa, og praktisere god mathygiene for å unngå toxoplasmose. Om de har betalt en reise til Afrika eller Asia kan vi ikke godt anbefale dem å avskrive alle disse pengene og holde seg hjemme, men da blir de generelle forholdsreglene (mat, vann, insektstikk) ekstra viktige. Gravide skal eventuelt ha fritagelsesattest for gulfebervaksine. Malariaprofylakse må diskuteres i hvert enkelt tilfelle. I mange tilfeller vil det være mulig å modifisere reiseruten, slik at malariarisikoen blir minst mulig.